Rusland tour

20-juni: Het plan

Al lang heb ik het plan gekoesterd om naar Rusland te gaan, het land van de tsaren en de Wodka. Het zal zeker geen reis worden met indrukwekkende natuurlandschappen, dit keer ga ik vooral diverse grote steden bezoeken zoals Kiev, Minsk, Moscow en st Petersburg.
Het wordt dus een echte cultuurreis!
De vertrekdatum staat geplanned op 3 Juli

26 juni: De voorbereidingen

Op de route is te zien dat ik door een aantal verschillende landen reis, voor Belarus en Rusland is een visum nodig. Oekraine is tegenwoordig visumvrij en de Baltische staten ook, verder is te zien dat er ook een stukje met een veerboot gevaren wordt (vind ik leuk!). Voor de visa heb ik ook uitnodigingsbrieven nodig, voor Belarus is zelfs een Hotelreservering verplicht! Verder moest ik voor Rusland een brief van de verzekering (ziektekosten) hebben als bewijs dat de kosten in Rusland gedekt zijn, dit kon via de doorlopende reisverzekering! De motor (BMW K100) moet ook helemaal klaar gemaakt worden, ik ontdekte diverse slechte slangetjes en uiterraard moest ook de olie ververst worden. Gewoon alles nalopen en nog wat reserve onderdelen mee, vooral ook banden reparatie spullen! Wat ook bij de voorbereiding hoort zijn kaarten en boekjes en een beetje verdiepen in de taal, een kleine taalgids vor op reis is zeker handig. Het ciryllische schrift begin ik al aardig te kennen na maandenlang wat oefeningetjes doen en russische dingen lezen, zo is bijv het woord Restaurant hetzelfde als bij ons maar je schrijft het totaal anders. De visa zijn begin juni aangevraagd vis www.rusreis.nl, de veerboot is gereserveerd via www.Balticferries.nl en diverse Hostels zijn ook al van te voren geboekt. Ik zie veel voordelen in Hostels behalve de prijs, denk aan voorzieningen als de beschikking over keuken en wasmachine.



30-juni: Visa binnen!

Kun je nagaan! ik heb de vertrekdatum op 1 juli gezet en dan komt vandaag op het laatste nippertje de aangetekende envelop van het visumburo binnen! Dit schijnt dus bij de Russische ambassade normaal te zijn, gewoon just in time! In elk geval heeft mijn paspoort nu twee mooie Visa ingeplakt, een duur paspoort ook want die Visa hebben bij elkaar zo'n 200 Euro gekost.

3-juli: de eerste 420Km

Vandaag nog de hele dag nodig gehad om alles in orde te krijgen dus pas in de namiddag vertrokken, na ca 420 snelweg kilometers besluit ik om een overnachtings plek te gaan zoeken. Een klein plaatsje dat er gezellig uitzag met terrassen bood de oplossing, een kroeg en een bordje Zimmer frei! dat zag er goed uit. De motor kon in de garage staan dus dat was ideaal, de eigenaar was wel enigsinds verbaasd dat ik de stalling van de motor belangrijker vond dan de kamer Ha Ha.
Het weer was onderweg wisselend, of warm en in Duitsland regen tot Hamm en daarna weer zonnig.

4-juli: op naar Polen

Rond 9.00u opgestaan en uitgebreid ontbeten, daarna weer terug naar de A2 die naar Berlijn gaat. Het verbruik ligt rond de 1 op 20 en dat is netjes voor zo'n lompe machine met grote kuip, vandaag een keer file gehad rond Hannover wegens "Baustelle" maar verder kon er flink worden doorgereden. rond een uur of drie berik ik Berlijn en neem daarna eerst de A13 en daarna de A15 richting Cottbus en de Poolse grens.

4-juli: one night in Poland

Na de grensovergang volgde een stuk weg met een hoog kedeng kedeng gehalte, de weg was volgens mij aangelegd tijdens WO2 en daarna nooit meer onderhouden. Ik besloot nog even door te halen tot Worclaw om daarna een eetgelegenheid te zoeken en eventueel een overnachting. Dat viel nog niet mee maar op een gegeven moment zag ik een afslag met hotel en restaurant en dacht dat zal hem gaan worden, dan nog 25Km secundair rijden (met veel plezier trouwens) en ik zag na enige tijd verkeerd rijden en zoeken een bord Maria Hotel. Na een zand weggetje kwam ik bij het hotel dat er prachtig uitzag, net een kasteeltje! Het Hotel was redelijk luxueus maar toch schappelijk in prijs, krijg toch wel het gevoel dat alles in Polen veel goedkopers is dan bij ons. Na wat discussie over de veiligheid van de motor kwam alles goed en begon een bijzondere avond.
Om te beginnen was er in de directe nabijheid van het Hotel (dat in een stadspark ligt) een festival aan de gang, bandjes, kermis en vuurwerk waren de ingredienten.
Het hotel heeft naast de gebruikelijke accomodatie ook nog een gezellige bar, Opvallend hoeveel mooie dames die hier komen (en ook werken).
Het werd een super gezellige avond want toen de Polen door hadden dat ik een Hollander was begonnen de nodige gesprekken en discussies, dit allemaal onder het genot van ..... Zo vonden zij dat er bij ons slecht wordt gedacht over Polen, maar zij denken dat alle nederlanders Wiet roken HaHa.
Kortom het werd weer eens laat, het ws een goed feestje! en wat kostte het? een euro of 50 in totaal, het eten, drinken in de bar en de overnachting.

5-juli: Op naar Oekraine of niet

Echt veel kilometers staan er niet op de planning maar het is de vraag of het wel gaat lukken, het regent dat het giet en het onweert ook.....dan is het niet leuk om te rijden. Ik wacht de bui maar even af en dan zie ik wel waar ik uitkom. Ik kan hier op het wifi netwerk dus maar even mail,internet en reisverslag bijhouden, en een bak koffie gaat er ook wel in. Nog even de route doornemen welke via Krakau loopt, rond een uur of een is de bui over en wordt het tijd om te rijden. Tot Krakow heb ik snelweg en op een gegeven moment wordt het zelfs Tolweg, daarna werd het secundair en druk dus dat schoot niet echt op. Rond een uur of half zeven maar een grote pauze om te eten, oekraine komt langzaam dichterbij!
Na het eten voel ik me een heel ander mens dus er kan weer gereden worden, het is nog ca 150Km tot de grens. Veel meer dan 50Km zijn het niet geworden, het hele traject lag op de schop en de gemiddelde snelheid zat rond de 30Kmh. Ik kom bij een Hotel vlak bij Rzeszow terecht voor de overnachting, er dreigde ook weer regen en onweer en ik heb lang genoeg gereden. Op de foto de dames van het Hotel, kosten overnachting ca 23.- incl ontbijt en bier.

6-juli: Op naar Kiev

Na een rustige nacht vroeg opgestaan en betijds weer gaan rijden want er staan flink wat kilometers op het programma, dit waren niet de gemakkelijkste kilometers zoals later bleek. Gisteravond nog even zitten praten met de dames van de receptie en later ook nog even de route doorgenomen met een paar vrachtwagen chaufferus uit Oekraine, zij adviseerden om een bepaalde grens overgang te nemen die minder druk was. Eenmaal op de motor vervolg ik de E40 die ook verder flink op de schop ligt, ze zijn alle viductn en bruggetjes aan het vervangen want je had overal zo'n omleiding met een houten noodbrug.
Na een dik uur rijden volgt de grensovergang en dat is wel apart: Hokje 1: paspoortcontrol en en voertuig papieren, hokje 2: Migratiekaart invullen die je bij Hokje 1 gekregen hebt en weer paspoortcontrole en voertuig documenten, Hokje 3 Paspoortcontrole en voertuigdocumenten en nu ook de groene kaart laten zien, Hokje 4 inleveren van een grijs formulier dat je bij Hokje 1 gehad hebt. Alles bij elkaar kostte het een half uur, een heel gedoe maar dat is mij al verteld. Daarna de Oekraine binnen en het begon net als in Polen met een super slechte weg, ik heb medelijden met de vering van de BMW. Na Liviv werd het wat beter maar toen kwamen de wegwerkzaamheden weer en dat duurde honderden kilometers voort. Zo heb ik 13 uur over gedaan om 800Km af te leggen, wel liep de route langs vele mooie plekjes.
Onderweg val van de ene verbazing in de andere, over het fraaie natuurschoon en de leuke dorpjes moor ook de meest rare voertuigen. Oude Fords uit de jaren 60 zie je regelmatig, uiteraard ook vele Lada's en vrachtwagens die nog uit WO2 stammen. Daarnaast doen ze ook veel met paard en wagen, en dat rijdt allemaal ook op de snelweg (als daar sprake van is) Daarnaast zie je ook veel moderne luxe autos, ook de Hummer is erg populair. Na wat zoeken vind ik het Hostel in Kiev, niet echt moeilijk want het ligt vlakbij het plein van de onafhankelijkheid. Hier hebben ze een badkamer met ligbad en daar heb ik maar meteen even dankbaar gebruik van gemaakt. Er volgen twee dagen rust in Kiev.

7-juli: Kiev

deze morgen met de motor in de verkeerschaos van Kiev gestort, ze houden hier duidelijk van stevig doorrijden en halen in waar het kan (waarbij wij denken dat het niet kan). Ik heb vooral geprofiteerd van de voordelen van de motor (smal en wendbar), zo was er nog een doorkomen aan. Mooie dingen gezien zoals het onafhankelijkdplein en de Sofia kathedraal, verder even stuk langs de rivier de Dnepr gereden. Kiev is een geweldig mooie stad, jammer dat ik er eigenlijk maar zo kort ben. Ook erg leuk is om op een terrasje te zitten bij zo'n groot plein, je kunt uren kijken naar mensen en aparte voertuigen. Mooi vind ik die oude trams hier, ongelooflijk eigenlijk: Trams en Trolleybussen rijden doorelkaar en zo lopen de bovenleidingen ook. Dan rijden er nog verschillende bussen en natuurlijk een Metro, ongelooflijk veel OV! 's Avonds gegeten bij een een of andere Shoarma tent en later nog bij de locale kroeg een biertje, in die kroeg hadden ze zelf barkrukken gemaakt van zweefzadels! Na de vraag of ze van een Dnepr waren zei de kroegbaas met enige stemverheffing dat het BMW zadels waren! Het werd wel gezellig verder Ha ha, dat het regende ineens maakt nu niet uit (het was de hele dag zonnig en warm maar rond etenstijd sloeg het ineens om).
En wat kost het allemaal hier in Kiev? eten kun je hier vanaf een euro of 3 en een groot glas bier kost een euro, een glas van een liter kost ca 2,50. Duur kan ook als bij de grote hotels wat neemt, die lijken meer europese prijzen aan te houde

8-juli: Chernobyl

Vanmorgen om 9.00u stond Sergi klaar met een witte VW Transporter om mij en nog 4 anderen naar Chernobyl te brengen, behalve mij ging nog een Zweed mee (uit hetzelfde hostel) en twee Denen en Sarah uit de VS. Voordat we bij de kerncentrales komen moeten we eerst door de nodige controle posten waar ze de paspoorten uitvoerig bestuderen, eerst de 30Km zone en daarna de 10Km zone. Ook is er een briefing vooraf met de nodige info en veiligheids aspecten, daarna op weg naar ground zero!
Ik had mijn eigen Geiger teller mee dus kon ik mooi monitoren wat er gebeurt, tot de 10Km zone blijft de achtergrondstraling redelijk normaal en varieerde tussen de 0,15 en 0,3u Sievert. Eenmaal binnen de 10Km zone zag je deze flink oplopen tot 2uSv en bij Reactor 4 werd het zelfs 20uSv! toch niet echt een bedreiging voor de gezondheid als je maar een kwartier daar staat. We kregen wel de waarschuwing om niet over mos te lopen, dit is heel erg radioactief!
Bij de rondleiding gingen we eerst langs het reactor complex en we kwamen verrassend dichtbij de bewuste reactor 4, voor die tijd nog even vissen voeren die in het koelwaterkanaal zwemmen (wat een Joekels!). Deze vissen zijn alleen hier zo groot, ik heb een exemplaar van 1,5m gezien (leek wel een kleine haai). De volgende stap was Gost town (Prypiat), een stad van 60000 inwoners welke op 2 Km van de Centrale lag en direct na de ramp is geevacueerd. De in 1970 gestichtte stad was toendertijd de modernste stad van de Soviet unie, zeer ruim opgezet met een jonge bevolking (gemiddelde leeftijd was 26 jaar). We gingen als eerste een Hotel binnen dat er meer dan 20jaar behoorlijk vervallen uitzag, helemaal naar het dak geklommen (de liften deden het niet meer hi hi) en daar een mooi uitzicht over de stad. Daarna volgde de kermis en het sportcomplex, het stralingsnivo was hier niet hoog maar bij de botsautos was er wel veel straling door mosvorming. Door een ineens opkomende zware onweersbui was de rondleiding iets ingekort, er zijn al eens twee doden gevallen door blikseminslag dus de gids naam geen risico's.
Na de indrukwekkende rondleiding door Prypiat kregen we buiten de 10Km zone een meer dan voortreffelijke lunch aangeboden, het leek meer op een 4 gangen diner met salades en vleesschotel vooraf, soep van o.a. rodekool(Ukrainse specialiteit) en daarna vlees met pure en groente.
Op de terugweg volgde nog een controle op radioactieve besmetting in een soort controlepoortje, iedereen was OK dus we gingen terug naar Kiev diep onder de indruk van wat we hebben gezien.
's Avonds nog even langs de kroeg en daar ontmoet ik Victoria, een dame die een paar woorden nederlands kent maar ook goed Engels en Duits, ze was erg geintereseerd in reizen we hadden veel te praten. Ze is zelf ook in Amsterdam geweest en vond het net zo prachtig als ik Kiev vind, heb op haar advies nog wat gegeten en dat was heerlijk. Ik ben er inmiddels wel achter dat je je in Kiev geen seconde kan vervelen, er wonen erg veel leuke mensen hier. Wat ik hier geleerd heb is vooral dat je als gesprekspartner je moet wenden tot het vrouwlijke geslacht, die zijn een stuk communicatiever dan mannen die vaak ook geen vreemde talen kennen.

9-juli: Naar Balarus

Vandaag weer een dag rijden en de bestemming is Minsk in wit Rusland, hierbij komt de total reisafstand op precies 3000Km. Na ca 250Km door de Oekraine kom ik bij de grens, de formaliteiten zijn vergelijkbaar met die van de Oekraine maar je krijgt het nu wel twee keer. Eerst de uitreis van de oekraine en je passeert weer 4 hokjes, de eerste en het laatste hokje dienen om te controleren of je bij de andere twee langs bent geweest. Je krijgt bij de eerste een grijs passage briefje die je bij de laatste moet inleveren, hier wordt oa het kenteken op ingevuld en onderweg komen er stempels op. Verder controle paspoort, voertuigpapieren en groenekaart bij de volgende twee hokjes en de migratiekaart moet worden ingeleverd. Daarna de inreis van Belarus dat dezelfde procedure kent, hier krijg je weer een nieuwe migratiekaart die je moet invullen (2x). Zonder wachttijden (want het was vrij rustig) verliep de hele procedure redelijk vlot en reed ik na ca 35min over het Wit russisch asfalt, nu de volgende uitdaging....aan geld zien te komen want ze accepteren geen euros. Na een halfuur rijden ziek links een kerncentrale welke verdomd veel lijkt op die van Chernobyl, en ja daar ligt ook een stad naast! Na eerst door een klein dorpje te zijn gereden kom ik op de toegangsweg naar de stad uit en stop bij een soort winkelcentrum, een geld automaat.....die doet het niet. Ik vraag naar een Bank (is in het russisch hetzelfde woord) en wordt verwezen naar de belarussian Bank aan de overkant. Ik wissel hier 50 euro om en krijg 200000BYR ervoor terug, even later tanken dat ca 30000BYR kost voor 10 liter (75ct/l). De wegen zijn perfect onderhouden! wat een verschil met Oekraine... eigenlijk geldt het voor alles hier, het ziet er buitengewoon goed verzorgd uit (het lijkt Zwitserland wel...). De hele route ook (in de Oekraine) gaat door bos en natuurgebied heen en doet denken aan noor Zweden, lange rechte 2 baans wegen en bossen. Opvallend is dat hier net als in Polen en Oekraine diverse waar wordt aangeboden langs de weg, de overheid heeft zelfs gezorgd voor overkappingen en een soort tafeltjes voor deze mensen.
Na ca 350km kom ik in Minsk en dat is uiterraard een drukke stad, toch valt er prima doorheen te komen en valt er weing aan te merken op de infrastructuur welke logisch in elkaar zit. De indruk die ik eerder had blijft gehandhaaft, het ziet er allemaal keurig verzorgd uit. Na een keer navragen (dit kun je het beste bij een Hotel doen) vind ik het Hotel dat ik geboekt heb, ik heb twee nachten gereserveerd dus morgen de stad verkennen. Het Hotel ligt aan een Boulevard tegenover het beroemde SportPalace, erg leuk is om 's Avonds op een terrasje te kijken hoe de mensen hier voorbij flaneren.

10-juli: Minsk

Minsk is tijdens WO2 totaal verwoest en later dus opnieuw opgebouwd, hierbij is ook het hele stratenplan veranderd waardoor de infrastruktuur ook vandaag de dag nog steeds prima voldoet. Ik heb dan ook het gevoel me in een van de modernste steden van Europa te begeven, sommige gebouwen doen me wel denken since fiction zoals de national bibliotheek. Bij de wederopbouw heeft men vooral veel aandacht gegeven aan de architectuur, verder veel ruime parken en mooie pleinen. Tijdens mijn rondgang door de stad merk ik dat moderne architectuur ook zijn charme heeft, vaak zijn gebouwen in oude stijl opgebouwd.
Na de meeste bezienswaardigheden in het centrum te hebben bekeken volgt er een nieuwe uitdaging, De Metro! Het sisteem is simpel, koopt bij een kassa op het station een muntje en loopt daarmee naar een poortje waar je het muntje inmikt en dan kun je reizen wat je wil. Zo'n muntje kost 15 eurocent, ik ga vervolgens naar station Vostok omdat de nationale bibliotheek van Belarus die ik wil zien ver buiten het centrum ligt. Opnieuw blijkt dat het belangrijk is dat je het cyrillische schrift een beetje begrijpt, anders weet je echt niet bij welk station je moet uitstappen of zelfs welke metro. De Bibliotheek is een zeer futuristisch bouwerk en in mijn beleving een knap stukje architectuur. En dan die munteenheid......in notime heb je hier een pak bankbiljetten van heb ik jouw daar, de kleinste die ik nu heb is van 20BYR wat overeenkomt met een 0,5 eurocent. In deze omgeving kost alles ongeveer de helft als bij ons, een liter benzine zit rond de 70 eurocent en een vaasje bier rond een euro.

11-juli: Katyn

Voordat ik me naar de Russische grens begeef breng ik eerst nog een bezoek aan Kathin, een van de dorpen die door de duitsers is verwoest en uitgemoord welke nu alleen nog als monument bestaat. Kathin is een van de 186 dorpen die tijdens operatie Barbarossa is vernietigd, centraal staat hier een standbeeld van een man met zijn dode kind. Er is weinig fantasie voor nodig om te realiseren wat voor verschrikkingen hier hebben plaats gevonden, eigenlijk moeilijk te geloven dat een mens tot zoiets in staat was......

11-juli: Naar Rusland

Na Katyn moest ik weer terugrijden naar de ringweg om vervolgens de M1 te pakken welke naar Moscow gaat, dat staat ook al op borden aangegeven. Ondertussen begint het ineens te regenen maar dat duurde maar kort, tijdens een korte stop zie ik dat er ook wijken zijn die er minder fraai uitzien als de stad Minsk. Wat je veel ziet is dat mensen balkons dicht timmeren om wat extra leefruimte te maken of als een soort serre te gebruiken, dat ziet er nogal rommelig uit.
een uur later was het weer zonnig en warm zoals het de laatste tijd aldoor al is, ik heb eigenlijk over het weer tot nu toe niets te klagen. Na een paar uur prima snelweg dook de grens op, eerst kom je een post tegen waar ze staan om een voertuig verzekering te regelen. Daarna een aantal houten barakken wat de russische grens moet voorstellen, het ziet er allemaal een beetje rommelig uit.
Hok1: hier zit een dikke goedlachse dame die documenten kopieert (kosten 20 Roebel).
Hok2: Een paar dames kijken naar de gegevens en beginnen vervolgens gegevens in te voeren,het was een hele puzzel want vooral de voertuigdocumenten begrepen zie niet helemaal. Ook de uitreis datum was vaag omdat die van de net afgesloten verzekering niet overeenstemde met die van het visum. Ik noemde de datum van het Visum en toen was het OK (kosten 250 Roebel). Hok3: Een van de dames begeleid me ernaar toe (toch aardig) en legt het een en ander aan de man in Uniform uit, opnieuw wordt de boel bekenen en een migratiekaart ingevuld die ik meekrijg. Hok4: Hier kon ik zo doorrijden en ik ben in Rusland, vreemd genoeg geen uitreis procedure voor Belarus.
Na de grens kom ik snel in Smolensk waar ik maar eens een Hotel ga zoeken, dat valt niet mee want die zijn er niet zoveel. Op een gegeven moment reed ik de stad uit en verhip daar zie ik ineens de tekst Gostinja staan (Hotel), het lag eigenlijk op een industrieterren maar had een prachtige tuin en luxe uitstraling. De prijs van de kamer viel wel mee, het was vooral een extravagant uitgaans gebeuren met eenvoudige hotelaccomodatie toegevoegd. Er was van alles te doen, livemuziek, volksdansen en leuk terras (het is zaterdag avond), ik een poosje in een soort bar gezeten die er als een grot uitzag. Een paar biertjes gedronken en een soort maaltijd salade gegeten met kip en gepraat met de muzikant, drankjes en eten was hier niet goedkoop.

12-juli: Naar Moscow

Het is 380 Km naar Moscow en dat gaat voor een groot deel over een prima snelweg, dus het schiet op. Nog even geld pinnen en tot mijn grote verrassing gaf de automaat Euros!!!!! dit kwam door de slechte leesbaarheid van de automaat waardoor ik deze keuze mogelijkheid niet zag. gelukkig had ik genoeg Roebels nog voor de benzine, en was een kop koffie onderweg ook nog mogelijk. rond etenstijd rijd ik de stad binnen, ik moest in de buurt van het Kremlin zijn en dat was eigenlijk als maar rechtdoor over een weg met 10 a 12 rijstroken. Voordat ik het Kremlin bereikt zag de old Arbat en daar om de hoek was het Hostel, deze was goed aangegeven dus snel gevonden.
Na het inchecken en dumpen van de spullen nog op zoek geweest naar een geschikte parkeerplaats voor de motor en ook dat is in Moscow niet echt een probleem, er zijn diverse soort Hofjes met parkeerplaatsen die ook bewaakt zijn.
Daarna maar even op de Arbat(grote winkelstraat) kijken, vele winkels zijn open en je kon ook geld wisselen (het is zondagavond!) Een paar T shirts gekocht en een restaurant opgezocht met terras, het is geen weer om binnen te zitten!
De Arbat is enorm gezellig tot 's avonds laat, voortreffelijk gegeten in een restaurant met ierse keuken. Terug in het Hostel nog met een paar gasten zitten praten (een Fransman en een paar Denen), hier is ook een Minibar met bier dus het werd laat (mede ook door het tijdverschil)

13-juli: Het rode plein

Na een goede nachtrust maar wel warm niet al te vroeg opgestaan, vandaag alleen maar wat rond gewandeld in de buurt. In de buurt is dus ook het Rode Plein en het Kremlin. Verder wat kerken en andere dingen bekeken en af en toe een terrasje, je krijcht wel dorst he met die warmte! het is 32 graden. De avond maar weer naar de Arbat, je kunt voor 10 euro prima eten! en nog wel goedkoper ook als je een Pasta gerecht neemt. Toch een rustig dagje zo.

14-juli: Hostel

Een Hostel is een accomodatie dat meestal onopvallend is gesitueerd in een appartement met 4 of 5 kamers, een woonkamer keuken plus slaapkamers waar een aantal stapelbedden staan. Doorgaans slaap je in een kamer met 6 8 of 10 bedden, dat zou een nadeel kunnen zijn maar dat heb ik tot nu toe nog niet gemerkt tot vannacht. Een groepje zwitserse toeristen vonden dat ze niet konden slapen vanwege de warmte en besloten midden in de nacht te vertrekken, het is inderdaad warm (32 graden) maar ik denk dat het niet beperkt blijft tot HM Hostel. Als het raam open staat dan hoor je het verkeer dat de hele nacht doorgaat dus oordopjes zijn aanbevolen, dat ik niet snel kon slapen kwam vooral door de Zwitsers die er tergend lang over deden om hun spullen in te pakken. Toen ze vertrokken waren (naar een duur Hotel met airco) heb ik veder prima geslapen, ze waren verder wel aardig maar ECHTE Zwitsers! alles moet TUV gepruft en luxe zijn (mietjes).
Een Hostel is goedkoop (ca 10 a 15 euro/n) en je kunt als je wilt zelf koken en ook was draaien, een ander voordeel vind ik de gezelligheid. Overdag gaat iedereen zijn gang en 's Avonds komt iedereen met zijn eigen verhaal, ook wisselt het steeds van gasten natuurlijk. Overwegend zie ik hier vooral Fransen en Scandinaviers maar ben ook Italianen tegengekomen en in Kiev waren er ook een paar Nederlanders.
Al met al bevalt het Hostel gebeuren mij heel goed en kan ik HM in Moscow zeker aanbevelen, er is 24 uur receptie zodat je erin en eruit kan wanneer je wil en ook altijd een aanspreekpunt voor vragen enzo. Ik vind het eerlijk gezegd nog best meevallen met de warmte, het is droge warmte en niet zo benauwd als in NL.

14-juli: Arbat

Het is vandaag bewolkt en vanmorgen heeft het even geregened (en goed!) en geonweerd, af en toe zon en het is na die bui verder droog gebleven.Het blijft warm dus vandaag ga ik me niet al te druk maken. Eerst maar eens naar de nieuwe Arbat om wat rond te kijken en een extra CF kaart voor de fotocamera aan te schaffen, de oude is vol en ik wil de fotos nog niet wissen ondanks de backups. Ik verbaas me over de vele geldwissel punten en banken zijn veelvuldig aanwezig, Moscow telde een paar jeer geleden het grootst aantal miljardairs en dat is ook wel te merken. Grote dure autos en als motor is de GL1800 hier favoriet, voor minder doen ze het niet! Verder is het een levendige boel en klinkt de russische variant van 3FM door de winkelstraat uit honderden luidsprekers. Verder zoek ik weer een terrasje op de Oel Arbat en kan daar uren weer kijken wat er zich op straat afspeelt, zo staat er een vrouwtje met een souvenier kraampje die volgens mij maar weinig verkoopt. De kredietcrisis heeft hier in Moscow trouwens ook toegeslagen, veel leegstand van winkels en bouwprojecten die gestopt zijn. Wat ook opvalt is veel politie en andere bewakers op straat, geen idee of het alleen maar in deze buurt is (parlement en Kremlin) of in de hele stad maar er is veel bewaking hier.
Als rondloopt door Moscow dan moeten wij nederlanders uitkijken dat we niet ons hoofdstoten aan de diverse uithangborden of andere aanbouwsels, sommige dingen hangen op 1,8m hoogte en dan moet je bukken.
's Avonds nog gegeten bij een Oezbeeks restaurant, dat is vooral gegrild vlees dat ze shaslick noemen. Bij ons is een shaslick een pen met vlees als sate maar bij hun is het gewoon een of meerdere brokken vlees, verder lekker gekruid en met de nodige uien en salade erbij.
Ik drink hier voornamelijk russisch bier maar je kan ook Heineken krijgen of Grolsch, verder ook diverse duitse biersoorten en Guiness.

15-juli: Kremlin

Kleding wassen is vandaag de eerste activiteit, of gewoon de boel in de wasmachine mikken mant zo simpel is het. Daarna maar weer een wandeling naar het Kremlin om maar eens aan de binnenkant te gaan kijken, laatst heb ik er omheen gelopen en dan besef je hoe groot het Kremlin eigenlijk is (het was rondom zo'n 7Km). Kremlin betekent gewoon Vesting en heeft dus weinig te maken met politiek of landsbestuur, het bestaat uit de vesting muren van de oude stad Moscou.
Eenmaal binnen in Kremlin via een grote poort dan kom je op een plein en al snel zie je ook een verzameling kerken met de nodige gouden koepels, eigenlijk valt het niet in woorden vatten...je moet het gewoon zien! erg mooi allemaal. Langs een van de Kremlin muren loopt een park met fonteinen, dat blijkt een gliefde plek voor bruidsparen te zijn om hun trouwfotos te maken. In Russische steden zie je in het algemeen al vele parken, dat valt gewoon op en men maakt er ook dankbaar gebruik van.
En dan nog wat eten en dat doe ik het liefst op een tarras buiten als het kan, pannekoek met kaviaar! erg lekker!

16-juli: weg uit Moscow

Moscow verlaten is nog een hele uitdaging, eerst eens op de kaart kijken naar de beste route en dat wordt al snel duidelijk want de infrastructuur van Moscow is vrij logisch opgezet. Na wat rond rijden zit ik op de hoofdroute naar st petersburg, keren op een hoofdroeute is nog wel een uitdaging. Rij je op een punt waar je links af moet en dan blijkt dat het niet mag, dan komt het toch op je eigen kreativiteit aan om te kijken of je kan keren. Het is heel simpel! je rijdt door tot het volgende kruispunt en wacht netjes voor het verkeerslicht, op het moment dat de ontruimungstijd ingaat heb je de mogelijkheid om te keren. En dan terug rijden tot het punt waar je eigenlijk linksaf had gemoeten en klaar. De weg naar st petersburg is eg druk en dat geeft echt hollandse files, na ca 100Km wordt de weg secundair en ook een stuk leuker om te rijden. Je rijdt door kleine dorpjes en iets grotere plaatsen, dit is toch het andere Rusland!

16-juli: in the old Soviet syle

Na zo'n 300Km bereik ik een kleine plaats waar een hotel is, dit is zon beetje halverwege Moscow en st Petersburg. Het hotel waar ik terecht kom stamt uit de Soviet periode en dat heeft voor mij ook meteen zijn charme, De prijs is er ook naar! 800 roebels voor een kamer! Nog even rond wandelen en je komt weer in een park terecht, zelfs in zo'n kleine plaats als dit is een park aanwezig (en ze hebben bier).
Goed... tijdens de rondgang een restaurant gevoden van enig nivo en daar maar wat gegeten, daar ben ik even een poosje gebleven en wat gepraat met een van de serveersters.
Na de grote steden van afgelopen dagen is het wel eens leuk om meer op het platteland te zijn, de plaats is wat stoffig en doet wat rommelig aan maar dat heeft zeker zijn charme. Hier geen internet, de website bijwerken kan pas in st Petersburg.

17-juli: Op naar st Petersburg

Rond een uur of elf rij ik weer op de M10, deze weg staat als snelweg vermeld maar is het absoluut niet. Het is twee en soms driebaans met wisselstrook, ook gaat de weg af en toe door de bebouwde kom met de nodige verkeerslichten. De gemiddelde snelheid ligt niet hoog maar je kunt wel genieten van de landelijke omgeving, ik verveel me geen moment. Opvallend is dat er in de eerste 100km zeker 8 verongelukte vrachtwagens langs de kant van de weg liggen, vreemd genoeg dus juist in dit deel van de weg.... ik denk aan polderblindheid.
Rrond een uur of vijf kom ik aan in st Peterburg, na enig zoeken vind ik het Hostel dat aan een gezellige straat ligt met terrasjes en veel restaurants/hotels. Ik heb nu al in de gaten dat st petersburg een hele mooie stad is en ok gezellig, iets gegeten bij Restaurant camelot (helemaal in de sfeer van koning Arthur en de ridders van de ronde tafel)

18-juli: Wandelen in st Petersburg

Vandaag een flinke wandeling gemaakt door de stad, eerst naar de Hermitage en het bijbehorende plein. Na wat fotos maken loop ik over de brug en daarna nog een brug om aan de overkant van de rivier te komen, dat levert ook mooie uitzichten op. Het volgende doel is het Fort dat op een eiland ligt maar via een houten bruggetje bereikbaar is, hier is het een drukte door verschillende bruidsparen die deze plek hebben uitgezocht voor een foto sessie. Het fort zelf ziet er van binnen prachtig uit met centraal een kerk, geweldig mooi om te zien.
Op de terugweg loop ik nog even om via de Isaac katedraal, hier kun je naar boven klimmen waar je een mooi uitzicht hebt. De klim begon via een wenteltrap waar maar geen einde aan kwam pfffff... en dan volgt nog een rechte trap naar boven. Eenmaal boven werd ik getrakteerd op een mooi uitzicht over de stad, en wat een prachtig weer hebben we ook! Daarna weer terug naar het Hostel, vandaag zo'n 20Km afgelegd met de benenwagen. Het Hostel ligt in een soort Hofje dat veel rust geeft, beneden in het hofje is een gezellig terras. De rust werd echter "verstoord" door een bruiloft die hier werd gehouden, het bruidspaar had ik 's middags ook al gezien op het forteiland... Toch wel lekker gegeten (de feestgangers waren binnen dus had het terras voor mezelf), Rode kaviaar moet je eten met een beetje citroensap voor een lekkere zachte smaak (zwarte kaviaar is zeer zeldzaam).

19-juli: Hermitage

De Hermitage is terecht een verplicht nummer als je st Petersburg bent, een van de grootste en mooiste museums ter wereld! Tja en dan begint zo'n dag met 1,5 uur in de rij staan pfff..., maar eenmaal binnen heeft dit museum de stoutste verwachtingen overtroffen. Ik heb nu kunnen ervaren waarom mensen zo enthousiast over dit museum zijn, het is nog niet eens wat er in staat maar vooral ook hoe de kamers zelf zijn en hoe het is opgesteld. De varieteit is enorm! schilderijen, meubels, beelden en machines! let ook vooral op de wanden, plafonds en vloeren...het is allemaal even mooi en elke kamer is weer anders. De rondgang begon met Egyptische archeologische voorwerpen, en dan kom je langzaam aan bij Romeinse en Griekse kunstvoorwerpen. natuurlijk ook erg veel russische kunstvoorwerpen en oudheden uit siberie en omstreken, kortom zeer bijzonder allemaal. zeker 4 uur rondlopen was ook vermoeiend, als je het hele museum wilt zien dan heb je volgens mij drie dagen nodig.
Na afloop ook niet veel meer gedaan, even rusten en dan maar wat gaan eten.

10-21-juli: Out of Russia

Een dag shit weer gehad in st petersburg en de Hermitage was dicht voor een eventueel tweede bezoek, dan maar wat sjoppen op de Nesky Prospect. Volgende dag vertrokken naar estland (Narva om precies te zijn), eerst nog even langs Petershof. Helaas viel het tegen en was het niet mogelijk om bij de paleizen te komen zonder een hele dag te reserveren. Verder wel mooie dingen gezien nog, misschien wel dingen die je normaal met een excursie juist niet te zien krijgt (elk nadeel heeft zijn voordeel). Daarna een zoektocht naar de M11 richting Tallin, maar 200Km en toch de hele dag onderweg....... De weg begon heel goed en had op een bepaald moment de kwalificatie heerlijke stuurweg maar veranderde op een gegeven moment naar zeer slecht vlak voor de grens. Tussendoor ook nog wegwerkzaamheden waar je maar 40Km/h mocht, ze stonden om de 2Km te laseren dus hou je maar aan die snelheid zoals iedereen ook deed.
De grensovergang nam dik een uur in beslag, viel me op dat het EU deel van de grens ook behoorlijk tijd nam!!! Aan het russisch deel nog verwarring van mijn kant, geen migratiekaart gehad bij de overgang belarus-rusland. Bleek de migratiekaart van belarus ook geldig te zijn voor rusland, dit had ik gelukkig net voor de grensovergang door bij het checken van de papieren. Daar was bij het hostel ook al verwarring over omdat ze daar wilden registreren, gelukkig was het registreren in Minsk al gedaan en leverde het verder ook geen problemen op.
Eindelijk weet ik nu pas hoe de burocratie in Rusland en verwante landen werkt, het is dan ook in alle voormalige Soviet landen dezelfde procedure (behalve de 3 Baltische staten). Na de grens was het nog zo'n 500m tot het geplande Hotel dat ik snel vond, lang leve googlemaps!
Dit Hotel was eerder bezocht door een kennis van MF dus wist een beetje wat me te wachten stond, motor staat veilig in de garage!

22-juli: Naar Riga (Letland)

Door tijdsverschil heb ik vandaag een uur extra, en begon rond 10.00u met rijden. De eerste 10Km verbaasde ik me over de enorme rij vrachtautos die blijkbaar de grens naar Rusland over moesten, aan mijn kant was het in elk geval lekker rustig. Het was een hele mooie route dat voor een groot deel langs ongerept natuurgebied ging, zo'n 60Km voor Tatur reed ik nog langs het enorme peipusmeer. Het weer was wisselvallig mmaar eenmaal in Letland werd het beter, daarvoor had ik nog wat regen af en toe. Rond een uur of 17.00u kom ik aan in Riga, het hostel was na een studie op google maps snel gevonden! Enige probleem was dat voor de straat die ik in moest en inrijverbod gold, dan maar doorrijden en de straat vanaf de andere kant in rijden. Voor de motor werd een parkeerplaats toegewezen aan de overkant maar dat zag er erg onveilig uit! Brutale hebben de halve wereld dus ik bij de buurman (fietsenzaak) gevraagd of hij bij hun op de binnenplaats mocht staan voor twee dagen.....geen probleem en het hek gaat 's nachts op slot.
Dan nog een korte wandeling door de stad en wat eten, er is veel te doen hier in de omgeving.

23-juli: Riga verkennen

Eerst een beetje uitslapen en dan wat kleppen met de gasten hier en vervolgens weer op pad richting het historische centrum, dat ziet er gezellig uit met mooie (soms Hollands aandoende) gevels. Ook nog een museum bezocht over de bezettingsperiode, Letland en ook de andere baltische staten zijn bezet geweest door eerst de Duitsers en daarna een hele tijd door Rusland. Er waren veel voorwerpen te zien en vooral ook veel foto materiaal, erg interessant!
Daarna hetzelfde restaurant als gisteren genomen, hier kun je lekker buiten zitten!

24-juli: Litouwen

Rond een uur of tien was ik klaar om te gaan rijden naar Klaipeda, de boot naar Kiel vertrekt pas om 23.00u dus tijd zat. Onderweg weer veel regen gehad en zeer verschillende wegen varierend van strak asfalt tot gravel, rond een ur of 16.00 was ik al in Klaipeda en weet ik waar de Ferry aanlegt. Eerst nog even bij de terminal kijken waar ik moet zijn enzo en dan weer terug naar de stad voor nog wat vertier en eten, dat vond ik uiteindelijk bij een soort winkelcentrum waar een gezellig terras was. Rond een uur of acht ga ik dan richting de terminal om in te checken om aan boord nog wat verder te feesten.
Rond een uur of 21.00 ben ik al aan boord, er is ook een groep duitse motorrijders waar ik al snel contact mee heb. Na een avond van bier en pret ga ik slapen, eerst in een slaapstoel maar daarna op de bank in de lounch. De slaapstoel beviel niet bepaald, volgende keer probeer ik echt wel een hut te regelen.

25-juli: Terug naar NL

Na een dag varen komt de boot rond 19.00u aan in Kiel, het was even puzzelen hoe op dek2 te komen waar de motoren staan. De toegang waar we in Klaipeda gebruik van maakten is afgesloten, er was vanaf dek 2 een trappenhuis naar dek4 maar daar konden we niet bij. Na eerst naar Dek3 en dan zoeken tussen de vrachtwagens door het trappenhuis, na goed overdenken hoe het schip in elkaar zit (waar is de machinekamer?) vond ik ergens in het midden het trappenhuis (die op dek2 aan het eind zat). Ik was dus toch nog de eerste die op dek 2 was, de afhandeling ging verder vrij vlot en voordat ik het wist reed ik alweer op duits asfalt.
Na zo'n 400Km kom om 0.10 aan bij de Motorschuur geheel volgens planning want ik had gezegd tussen 0.00 en 0.30 aan te komen. De volgende dag rij ik nog even geheel binnendoor tot Emmeloord en daarna A6-A1-A10 naar huis, nog een leuk ritje door Drente.

Nabschouwing

Ik kan terug blikken op een bijzondere vakantie, weer een ander gedeelte van Europa gezien. Ik zal zeker nog wel eens terugkeren naar rusland, dat zal dan meer het platteland worden want dat is behoorlijk anders dan de grote steden die ik nu gezien heb. Ik vond st. Petersburg de mooiste stad en Kiev de gezelligste en Minsk meest vreemde stad, Minsk straalde vooral perfectie uit en was zeer modern. De stad straalde iets uit als een model stad en zo waren de mensen ook, heren veel in glimmende pakken en de dames behoorlijk opgetut. Op de boulevard zie je op de weg de jongelui graag showen met hun gepimpte auto's met vaak veel neon en verlichting die bij ons verboden is, je ziet ook soms motoren waarop ook de nodige verlichtings fantasie is losgelaten. Het platteland van Belarus laat mee de andere kant zien, armoedig uitziende woonblokken in de buitenwijken van Minsk en de kleinere plaatsen. Wat ook opvalt in de russische steden is de ruime opzet met veel parken en fonteinen, de mensen gaan ook graag naar het park voor een wandeling of om op een bankje te zitten. Moscow is vooral indrukwekkend groot en het rode plein is prachtig, het Kremlin is zeker de moeite van een bezoek waard. In Kiev is het allemaal wat romantischer maar ook veel drukker (mensen zijn drukker), de stad kent leuke bars en terrasjes en heeft een fraaie architectuur. De Ukrainers lijken wat levenslustiger en meer extravert dan de Russen en de Wit Russen maar dat is puur een eigen indruk, ik vond denk ik daarom ook Kiev de gezelligste stad.
Verder heb ik gemerkt dat Polen ook een heel fijn vakantieland is, zeker het zuiden heeft voor de motorrijder mooie routes om te rijden.
Kwa wegen is het heel verschillend, soms superstrak asfalt en soms heel slecht met potholes en of ongelijk liggende betonplaten. Wit Rusland of Belarus had het beste wegennet, dat sluit geheel aan bij de indruk die ik van de hoofdstad heb. Het ligt er netjes aangeharkt bij allemaal, dat geldt alleen trouwens voor de hoofdwegen.
Duur is het reizen achter het voormalig ijzeren gordijn trouwens ook niet behalve de Visa, benzine zo'n 50 a 60 cent/liter en een warme maaltijd kun je vanaf een 3 a 4 euro hebben. Ik heb zo'n 6300Km gereden in 8 verschillende landen, 7 verschillende muntsoorten meegemaakt en 4 lastige grensovergangen.
Behalve een keer olie bijvullen hoefde ik dit keer verder niet onderweg te sleutelen, dat is voor het eerst!

Alle foto's

--------------------------------------------